Sağlık Bilimleri Fakültesi - sbf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 Sağlık Bilimleri Fakültesi - sbf@gelisim.edu.tr

Sosyal Hizmet








 Sağlık Bilimleri Fakültesi Bülteninde Sosyal Hizmet Bölümü (Türkçe) Öğrencisi Begüm Özer'in Mesleki Uygulama Deneyimine Yer Verildi


İstanbul Gelişim Üniversitesi 4. Sınıf Sosyal Hizmet Türkçe Bölümü öğrencisi Begüm Özer Covid-19 Pandemi döneminde mesleki uygulama deneyimlerini aktarıyor.


Sağlık Bilimleri Fakültesinin ilk bülteni yayınlandı. Bültende Sosyal Hizmet (Türkçe) Bölümü 4. sınıf öğrencisi Begüm Özer'in mesleki uygulama deneyimine yer verilmiştir. Bu haberde ise Begüm Özer'in deneyimlerine daha ayrıntılı yer verilerek sosyal hizmet bölümünde mesleki uygulamaya çıkmak için sunulan fırsatı en iyi şekilde değerlendirmek, farklı tecrübeler edinmek ve alana yönelik deneyimler kazanmak için iyi bir fırsat olduğu ifade edilmiştir. Mesleki uygulamayı en iyi şekilde değerlendirmeye çalıştığını ekleyen Begüm Özer Covid-19 Pandemi döneminde mesleki uygulamaya neden çıkmak istediği hususundaki düşüncelerini şöyle ifade etmiştir:
 
“Ne yazık ki Covid-19 nedeniyle uygulamaya çıkmak bu süreçte ben ve benim durumumda olan öğrenciler için zordu ve bu süreçte okulumun yardımı ile Aile, çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı kuruluşta uygulamaya çıkabildim. Covid-19 salgını nedeniyle stajımın sadece haftada 3 gün olmak üzere 6 hafta boyunca toplamda 18 gün sürdüğünü üzülerek belirtmek isterim.  Umarım sizler daha sağlıklı staj deneyimi gerçekleştirirsiniz. Uygulamaya çıkmayı en çok teorik bilgiyi pekiştirmek ve pratik bilgiyi öğrenmek için istiyordum. Bunlara ek olarak mezuniyet sonrasında mesleki alana daha iyi adapte olabilmek ve hatta o işi gerçekten yapmak isteyip istemediğime karar vermede yardımcı olması adına uygulamaya çıkmak istedim.”
 
Begüm Özer Pandemi döneminde mesleki uygulamalarını gerçekleştirirken bazı zorlukların da olduğunu şu şekilde belirtmektedir:
 
“Yaklaşık 1 ay boyunca Sosyal Hizmet Merkezinde staj yaptım ve çok farklı bir deneyimin içine girmiş bulundum. Benim için stajda önemli olan kurum ve kuruluşun işleyişini öğrenmek, 4 sene boyunca teoride öğrenmiş olduğum bilgileri uygulamaya aktarabilmek ve ekip çalışması kapsamında teorikte öğrenilen bilgileri gerçek iş hayatında da uygulamaya geçirebilmekti. Ancak pandemi döneminde mesleki uygulamayı gerçekleştirirken bazı zorluklarda bulunmaktadır. Sizlere biraz pandemi döneminde uygulamaya çıkmanın dezavantajlarından bahsetmek istiyorum; her ne kadar meslek elemanları tarafından avantajlı olsa da mesleki uygulama yapmakta olan öğrenciler için dezavantajlıydı. Çünkü sosyal incelemeye çıkma fırsatımız çok azdı ve maalesef çoğu müracaatlar telefon görüşmesi ile sağlanıyordu. Bazen incelemeye çıkmamız gerektiği zamanlarda esnek çalışma saatlerinden dolayı kurumdaki araçların yetersizliği sebebiyle sosyal incelemeye çıkamadığımız zamanlar oluyordu. Sosyal incelemeye çıkamadığım için de bu süreçte çok az sosyal inceleme raporu yazma fırsatım oldu. Pandemiden dolayı sadece sosyal ekonomik destek için hazır şablonlarda raporlar yazılıyordu. Ancak maalesef normal formattaki sosyal inceleme raporunu yazma ve görme fırsatım az olmuş oldu. Bunlara ek olarak mesleki uygulamada bulunduğum kurumun fiziksel özelliğinden kaynaklı bazı sıkıntılarda yaşadım. Örneğin küçük olduğu için gelen müracaatçılar için özel bir görüşme odası yoktu ve bu durum da gizlilik ilkesinin tam yerine getirilmediği anlamına geliyordu ne yazık ki.”
 
Pandemi döneminde mesleki uygulamada bulunmanın dezavantajları olduğu kadar avantajlarının da olduğunu belirten Özer, sözlerini şu şekilde devam ettirmektedir:
 
“Aslında dezavantajlar kadar avantajlarından da bahsetmek uygun olacak. Esnek çalışma saatlerinden dolayı staj yapmış olduğum kurumda 1 hafta başka meslek elemanı diğer hafta başka meslek elemanı çalışacak şekilde dönüşümlü çalışmaları benim açımdan farklı meslek elemanlarıyla incelemeye çıkma fırsatı yarattı. Çünkü her meslek elemanının aslında kendine uygun bir çalışma yönteminin, dikkat ettikleri noktalarının farklı olduğunu gözlemleme fırsatı yakalamış olmak benim açımdan uygun, doğru gelen çalışma yöntemini fark etme şansı vermiştir. Kurumda sayımız az olduğu için uzmanlar benimle yakında ilgilendiler ve bana mesleki deneyim ve tecrübelerini aktarma fırsatları oldu.”
 
Begüm Özer mesleki uygulamaya çıktığı kurumda uygulamaya çıkmayı düşünen öğrenci arkadaşları için bazı önerilerde bulunmuştur:
 
“Eğer sosyal hizmet merkezinde yapmayı düşünürseniz kadın, çocuk, engelli, yaşlı, yoksul bireyler gibi çeşitli dezavantajlı gruplarla çalışma ihtimaliniz yüksek. Çok yönlü olduğu için de sosyal hizmet merkezlerinde uygulamaya çıkmak bana iyi bir deneyim kattığı gibi sizlere de iyi bir deneyim katacaktır. Çocukla görüşme, yaşlı birey ile görüşme gibi lisans sürecinde gördüğüm bütün görüşme teknikleri ile karşılaşabildiğim bir uygulama süreci geçirdim. Ev incelemesi, sosyal inceleme dosyalarını okuma ve değerlendirme gibi birçok çalışmaya dahil olma fırsatı buldum. İncelemeye çıktığım meslek elemanları hep öğretmeye ve yönlendirmeye istekliydiler. Kurumdaki uygulama danışmanlarım incelemeye çıkmadan önce görüşme öncesinde dikkat etmem gereken noktalar hakkında ön bilgilendirmeler yapmaları ve müracaatçıya soru sorma fırsatını tanımaları kendimi geliştirmem konusunda bana destek oldular. Ayrıca danışmanlarımın “belki benim aklıma gelmeyen önemli bir nokta senin aklına gelir sormaktan çekinme” gibi teşvik edici cümleleri mesleki uygulama sürecimde bana yardımcı olmuştur.”
 
Covid-19 Pandemi döneminde mesleki uygulamalara ilişkin kendi deneyimlerinden yola çıkarak dikkatini çeken bazı noktalara değinmek isteyen Begüm Özer sözlerini şu şekilde sonlandırmaktadır:
 
“Uygulamada yalnızca yapmam gerekenler değil yapmamam gereken şeylerin de önemli olmuş olduğunun farkına vardım.”
 
“Eğer sizlerde sosyal hizmet merkezinde uygulamaya çıkmak isterseniz sizlere bazı önerilerde bulunmak isterim. Öncelikle meslek elemanlarına ekip çalışmasına yatkın olduğunuzu gösterin. İncelemeye çıkmak, sosyal inceleme raporu yazmak istediğinizi belirtin öğrenmeye istekli olduğunuzu kurumdakilere hissettirin. Soru sormaktan kaçınmayın unutmayın ki soru sormayan doğrusunu öğrenemez. Mesleki becerilerinizi öğrenin ve var olan becerilerinizi geliştirmeye çalışın. Hata yapmaktan ve bilmiyor olmaktan korkmayın. Hatalardan da bir şeyler öğrenebileceğinizi unutmayın ve en önemlisi bu mesleği gerçekten yapmayı istiyorsanız kendinize güvenin.”