Sağlık Bilimleri Fakültesi - sbf@gelisim.edu.tr

Sosyal Hizmet








 Covid-19 Pandemi Döneminde Sosyal Hizmet Uygulamaları Deneyimleri


İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet (Türkçe) Bölümü 4. Sınıf öğrencisi Fatmanur İskender Covid-19 Pandemi Döneminde mesleki uygulamaya çıkmaya karar verme sürecini ve mesleki uygulama sürecindeki deneyimlerini aktardı.


Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı bir sosyal hizmet merkezinde mesleki uygulamaya çıktığını belirten Fatmanur İskender, Covid-19 salgını dolayısıyla mesleki uygulamaya çıkma onaylarının Bakanlık tarafından geç gelmesinin kendisinde alana çıkma isteği hususunda dönem dönem umutsuzluk, karamsarlık duyguları uyandırdığını belirtti. Fatmanur İskender buna yönelik olarak sözlerine şu şekilde devam etmektedir:

“Pandemi döneminde okulların uzaktan eğitime geçmesiyle durağan bir hayat yaşıyoruz. Mesleki uygulamada bulunmanın uygulamalı bir meslek olan Sosyal Hizmet bölümünde daha çok önem arz ettiği için ben uygulamaya çıkmayı ve alanı tanımayı çok istedim.”

Ancak alanda olmanın bazen dezavantajlı yanlarının da olduğunu belirten Fatmanur İskender şunları ifade etmiştir:

“Koronavirüs önlemleri kapsamında alınan tedbirler dolayısıyla meslek elemanları esnek çalışma modelinde çalışmaktaydılar. Esnek çalışma gün ve saatlerinden dolayı haftada 3 gün 10:00-16.00 saatleri arasındaki çalışmadan dolayı benim uygulamaya çıktığım günlerde ya bazı meslek elemanları olmuyordu ya da sosyal incelemeye çıkılan günler benim uygulamaya çıktığım günlere denk gelmiyordu. Bu fırsatları kaçırmamak için ben de bunları sıkı takip etmek zorunda kalıyordum. Ayrıca ev incelemelerinin yine koronavirüs önlemleri kapsamında etkili bir şekilde olmadığını düşünüyorum. Çünkü Kuruma sosyal ekonomik destek için müracaat eden müracaatçılara kuruma davet etmek için ikametgâh adreslerine gidiyor ancak tam anlamıyla bir ev incelemesi, hane içerisinde görüşme gerçekleştiremiyorduk. Sadece korunmaya ihtiyacı olan çocuk biriminde evden çıkamayan, evden çıkma gibi korkuları olan çocuk müracaatçıyla görüşme yapmak için evde görüşmeler yapabiliyorduk.”

Fatmanur İskender Covid-19 Döneminde mesleki uygulamaya çıkmanın dezavantajları konuşulduğu kadar avantajlarının da mesleğin doğasında olan insan etkileşimlerini ve küresel sorunlarda sosyal hizmetin önemini gözlemleme açısından değerli olduğunu şu sözleriyle eklemektedir:

“Pandemi döneminde mesleki uygulama deneyimi yaşamak küresel bir salgın olan koronavirüsün hâkim olduğu zamanda alanda olup yapılan hizmetleri görmek, insanların pandemiden nasıl etkilendiğini, nasıl savunma mekanizmalarını geliştirdiğini, kuruma pandeminin hangi olumsuz sonucuyla başvurduklarını görmem açısından iyi oldu. Ancak ne yazık ki pandemiden dolayı işsizliğin yoğunlaştığını ve işsizliğin getirdiği yoksulluk sorununu birebir uygulama yaptığım kuruma başvuruların artmasıyla gözlemlemiş bulundum.”
 
Bu açıdan mesleki uygulamada gözlem yapmaya dair Fatmanur İskender sözlerini şu şekilde sürdürmüştür:
 
“Mesleki uygulamada benim için en önemli olan şey “gözlem” yapmaktı. Meslek elemanlarını, müracaatçıları, kurumda ki işleyişi sürekli gözlemledim. Meslek elemanlarının müracaatçılara yaklaşımını, müracaatçıların duruşlarını, sorunlarını ve sorunların çözülmesi noktasında taleplerini, meslek elemanlarının sosyal inceleme raporu yazımı ve bir takım dosyalama işleri gibi yaptıkları işleri de dahil olmak üzere müracaatçının kuruma başvurmasına neden olan faktörlere ilişkin yapılan mesleki faaliyetleri bir bütün oluşturacak şekilde gözlemledim.”
 
Fatmanur İskender gözlem yaparken aynı zamanda sosyal hizmet teorisi ile uygulama pratiği arasındaki ikili ilişkinin değerine ilişkin bazı sorunların mesleki uygulamalarda karşısına çıkmasına dair şunları eklemiştir:
 
“Gözlem yaparken üzülerek şunu fark ettim ki teoriyle uygulama arasında derin uçurumlar var. Çoğu zaman uygulama alanında gerçekleştirilen hizmetler ve müracaatçılarla ilişkiler bazı nedenlerden dolayı teoride olduğundan daha farklı ilerleyebiliyor. Uygulama da bulunduğum merkezde meslek elemanı sayısının yetersizliğinin bulunması iş yükünün fazla olmasına neden olduğu için mesleki uygulamaların gerçekleştirildiği hassas ve dezavantajlı gruplara yeterli şekilde ilgilenilmemesine neden olmakta ve buna çözüm olarak daha fazla meslek elemanın atanmasının sağlanması uygulamaların daha iyi yürütülmesi açısından önemli olabilir. Ek olarak kurumun “fiziki yapısının” nasıl olduğunu da gözlemlediğimde müracaatçılarla mesleki görüşme yapılabilecek ayrı görüşme odalarının olmayışı müracaatçıların kendilerini açık ve etkili bir şekilde anlatabildikleri konusunda beni endişelendirmektedir.”

Tüm bunlara rağmen Covid-19 Pandemi döneminde uygulamaya çıkmanın mesleki vizyonunu genişlettiğini belirten Fatmanur İskender mesleki uygulamaya çıkmayı düşünenler için bazı tavsiyelerde bulunarak sözlerini şu şekilde sonlandırmaktadır:

“Uygulamaya çıkacak öğrenciler mesleği öğrenmek istediklerini dair meslek elemanlarından sık sık talepte bulunsunlar. Meslek elemanıyla görüşmelere katılsınlar. Sosyal incelemelerde bulunup bunun hakkında rapor yazsınlar. Son olarak en önemlisi ise sosyal incelemeye çıkma talebinde bulunsunlar.”