İstanbul Gelişim Üniversitesi
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğretim Görevlisi
Büşra Sayir, mezun öğrencileri
Hakkı ALP,
Esmanur ÜNAL ve
Kübra KARAKUŞ ile birlikte yürüttüğü araştırmayla uluslararası akademik platformda yer aldı. Öğrencilerin bitirme tezinden geliştirilen “
The Effects of Screen Exposure on Children’s Sensory Development: An Occupational Therapy Perspective” başlıklı bildiri,
10–12 Ekim 2025 tarihlerinde İstanbul’da düzenlenen
8th International Istanbul Contemporary Scientific Research Congress’te sunuldu.
Çalışma, dijital ekranların çocukların duyu gelişimi üzerindeki olası etkilerini inceleyerek
günümüzün önemli bir sağlık konusuna ışık tutuyor. Öğrenciler, Sayir’in danışmanlığında yürüttükleri süreçte, erken yaşta artan ekran kullanımının çocukların
duyusal ve motor gelişim süreçlerine nasıl yansıdığını araştırdı.
Sayir, araştırmanın öğrenciler için sadece bir bitirme projesi değil, aynı zamanda
bilimsel üretim sürecini deneyimleme fırsatı sunduğunu vurguladı. Fizyoterapist olarak çocuk gelişimi ve sağlığı alanında çalışmalar yürüten Sayir, elde edilen sonuçların
araştırma temelli eğitimin önemini bir kez daha ortaya koyduğunu belirtti.
“Öğrencilerimizin araştırma sürecine aktif katılımı ve elde ettikleri bilimsel çıktı, eğitimde araştırma temelli yaklaşımın önemini bir kez daha gösterdi. Bu tür çalışmalar, hem akademik hem de mesleki gelişimleri açısından büyük katkı sağlıyor.”
Araştırmada, çocukların televizyon, tablet ve telefon gibi ekranlara maruz kalma süresi ile
duyu bütünleme, hareket koordinasyonu ve çevresel farkındalık becerileri arasındaki ilişki değerlendirildi. Bulgular, erken yaşta yoğun ekran maruziyetinin fiziksel aktivite düzeyini düşürebileceğini ve duyusal deneyimleri sınırlayabileceğini gösterdi.
Elde edilen veriler, ailelerin ve eğitimcilerin ekran kullanımına yönelik farkındalıklarını artırmaya yönelik önemli ipuçları sundu. Sayir ve ekibi, çocukların gelişim dönemlerinde ekran süresinin
denge içinde yönetilmesi gerektiğini vurguladı.
Bu çalışma, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akademik üretime katılımını destekleyen yaklaşımın somut bir örneği olarak değerlendiriliyor. Öğrenciler, ilk uluslararası bildiri deneyimleriyle hem bilimsel hem de kişisel gelişim açısından önemli bir adım attı.
🔗
8. Uluslararası İstanbul Modern Bilimsel Araştırmalar Kongresi