Sağlık Bilimleri Fakültesi - sbf@gelisim.edu.tr

Çocuk Gelişimi








  “Aile ve Aile Eğitimi ile İlgili Temel Kavramlar” başlıklı kitap bölümü yayımlandı


“Aile ve Aile Eğitimi ile İlgili Temel Kavramlar” başlıklı kitap bölümü yayımlanan Prof. Dr. Nefise Semra Erkan “Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları” adlı kitapla ilgili düşüncelerini paylaştı.


Prof. Dr. Nefise Semra Erkan, ‘’Alanda bu kitaba öncelikle erken çocukluk gelişimi alanında çalışacak olan öğretmen adayları, çocuk gelişimcileri ve eğitimcilere aile katılımı, ilk ve orta öğretim kurumları ile özel eğitim ve rehberlik alanında çalışan değerli eğitimcilere ise aile eğitimi konusunda yardımcı ve destek olabilmek amacı ile hazırlandığını’’ ifade etti.
 
 
Prof. Dr. N. Semra Erkan, “Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları” adlı bu bilimsel kitapta; aile eğitimi ve aile katılımı olmak üzere iki temel konu ele alınmıştır. Aile eğitimi ile ilgili temel kavramlar, kuramlar, Dünya’da ve Türkiye’deki uygulamalar, haklar ve yasalar gibi kuramsal bilgilerin yanı sıra ailelerle çalışma stratejileri, aile eğitimi yöntem ve teknikleri ayrıntılı bir biçimde ele alınmış, uygulama örnekleriyle birlikte sunulmuştur. Aile katılımı konusunda ise; ev ve eğitim kurumu arasındaki ilişkiyi güçlendirerek, eğitimin devamını sağlamak ve eğitimde başarıyı artırmak için ailenin eğitime etkin katılımını sağlamaya yardımcı olabilecek ilke ve teknikler açıklandığını ifade etti.
 
 
ERKAN, ‘’Toplumun temel yapı taşını oluşturan aile en eski ve varlığını her zaman koruyan en önemli toplumsal kurumdur. Geçmişten günümüze ve toplumdan topluma yapısal olarak bazı değişiklikler gösterse de her zaman insanların yaşamında çok önemli bir yer tutmuştur. Çocukların her alandaki gelişiminin temelleri aile ortamında atılmakta, ailenin sunduğu olanaklar ve destekleyici tutumu ile çocuk, aile dışındaki fiziksel, sosyal ve akademik yaşama hazırlıklı olarak başlayabilmektedir. Bu noktada erken çocukluk döneminde çocuğun yaşamında ailenin öneminden söz etmek mümkündür. Aile çocuğun gelişimini desteklemek ve kalıcılığı sağlamak için en etkili ve en ekonomik sistemdir. Gelişim sürecindeki çocuk, onun en yakın çevresini oluşturan ailesi ile doğrudan etkileşim içindedir. İnsan gelişiminin ekolojisini açıklayan Bronfenbrenner, gelişime, büyüyen bir insan ile içinde yaşadığı en yakın çevrenin doğasındaki değişme arasında süren karşılıklı bir uzlaşma olarak bakar.  Tanıtılan kitabın bu bölümünde; aile ve aile eğitimi ilgili temel kavramlar, ailenin tanımı, aile yapısı ve türleri ebeveynlik stilleri, ebeveyn-çocuk etkileşimi, okul ve toplum, aile eğitimi, aile katılımı, faklı kültürlerde aile anlayışı ve çocuk yetiştirme yaklaşımları, aile gelişim döngüsü” ne ilişkin detaylı bilgilere yer verilmiştir. ‘’ dedi.
 
Niçin bu kitaba ihtiyaç duyulmuştur?
 
Prof. Dr. N. Semra ERKAN, ‘’Günümüzde çocuğun yetiştirilmesi ve eğitilmesinde çevresinin etkilerini düşünmeden “onu tek bir varlık olarak” ele almak yerine, onun gelişiminde temel taşlar olan aile, okul, fiziksel ve sosyal çevreyi birlikte ele almak, eğitimde başarının güvencesi olarak görülmektedir.

Erken çocukluk gelişimi programlarında aileye de eğitim ve destek veren programlar, çocuklara olduğu kadar anne-babalara da yarar sağlar. Aile eğitimi, çocuğun eğitiminde ailenin sorumluluğunu kuvvetlendirir, çocuğun gelişimindeki ilerlemenin kalıcı ve uzun vadeli olmasını sağlar ve çocuğun gelişiminin bütüncül bir yaklaşımla desteklenmesinde tamamlayıcı bir rol oynar. Bu kitap, bu düşüncelerden yola çıkılarak hazırlanmıştır.’’ dedi.
 
 
Kitap bölümü hakkında ailelere ve meslek çalışanlarına öneriler
 
ERKAN, ‘’2020 yılı Aralık ayında 6. Baskısı çıkan bu kitabın; öncelikle erken çocukluk gelişimi alanında çalışan ve çalışacak olan çocuk gelişimcilere, öğretmen adayları ve eğitimcilere aile katılımı, ilk ve orta öğretim kurumları ile özel eğitim ve rehberlik alanında çalışan eğitimcilere ise, aile eğitimi konusunda önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.’’ dedi.