Sosyal Çalışmacı Hıdır YILDIZ seminere çocuğun tanımını yaparak başlamıştır. Yasal olarak çocuk, on sekiz yaşını doldurmamış her birey olarak tanımlanmıştır. Hem Türk hukukunda hem de uluslararası hukukta bu tanım geçerli olduğunu belirtmiştir. Türk Medeni Kanunu’na göre, kişi on sekiz yaşına gelene kadar çocuk sayılır. Çocuk ihmal ve istismarı, bir çocuğun fiziksel, duygusal, zihinsel veya sosyal gelişimini olumsuz etkileyen davranışları ya da davranış eksikliklerini ifade etmiştir. Bu durum, çocuğun bakımından sorumlu kişiler tarafından gerçekleştirilebileceği gibi, üçüncü kişiler tarafından da meydana gelebildiğini belirtmiştir. Hem ihmal hem de istismar, çocuğun sağlıklı bir şekilde büyümesini ve gelişmesini engeller; fiziksel ve psikolojik açıdan ciddi zararlara yol açabilir demiştir.
Çocuk ihmali, çocuğun temel ihtiyaçlarının—beslenme, barınma, sağlık, eğitim, sevgi ve güvenlik gibi—karşılanmaması durumudur. Bu eksiklik kasıtlı olabileceği gibi, bilinçsizlik ya da ihmal yoluyla da gerçekleşebilir. Örneğin, bir çocuğun sürekli aç bırakılması, sağlık hizmetlerine erişiminin engellenmesi ya da eğitimden mahrum bırakılması çocuk ihmali kapsamına girdiğini belirtmiştir. Çocuk istismarı ise, çocuğa fiziksel, duygusal, cinsel ya da ekonomik zarar verecek herhangi bir davranışı içerdiğini söylemiştir. Fiziksel istismar; dövme, itme, yakma gibi çocuğa doğrudan zarar veren eylemleri kapsadığını belirtmiştir. Duygusal istismar; aşağılamak, tehdit etmek, sevgiden yoksun bırakmak gibi çocuğun psikolojik bütünlüğünü zedeleyen davranışları içerir. Cinsel istismar; çocuğun rızası olamayacak yaşta cinsel eylemlere maruz bırakılması olduğunu belirtmiştir. Ekonomik istismar ise, çocuğun çalıştırılması ya da maddi çıkar sağlamak amacıyla kullanılması gibi durumları içerir. İhmal ve istismar, çoğu zaman fark edilmesi zor ve uzun vadeli etkileri olan durumlardır. Bu nedenle, çocuğun güvenliği ve gelişimi için toplumun her kesiminin bilinçli olması, çocukları koruyan yasal düzenlemelerin etkin bir şekilde uygulanması son derece önemli olduğunu belirtmiştir.
HIDIR, İhmal sonucu suça yönelme, çocuğun temel ihtiyaçlarının karşılanmaması ya da yeterli ilgi ve denetimden yoksun bırakılması nedeniyle, zamanla suça karışma eğilimi göstermesi durumlu olduğunu belirtmiştir. Bu süreç genellikle çocuğun sağlıklı bir ortamda büyümemesi, rehberlikten mahrum kalması ve sosyal dışlanma gibi faktörlerin birleşimiyle ortaya çıkar. Çocuklar, sevgi, güvenlik, eğitim ve yönlendirme gibi temel ihtiyaçlarını karşılayacak bir aile ve toplum desteğinden yoksun kaldıklarında, kendi başlarına hayatta kalmaya çalıştığını belirtmiştir. Bu durum, özellikle riskli çevrelerde yaşayan çocukların suça bulaşma olasılığını artırdığını söylemiştir. Bu nedenle, çocukların suça karışmasını engellemek için koruyucu aile ortamları, eğitim olanakları, psikolojik destek hizmetleri ve sosyal politikaların etkin şekilde işlemesi büyük önem taşıdığını belirtmiştir.
Etkinlik kapsamında HIDIR, gönüllü 8 öğrenciyi sahneye davet etti. 7 öğrenci birbirlerinin kollarına girerek bir çember oluşturdu, 1 öğrenci ise çemberin ortasına geçti. HIDIR, çemberin içindeki öğrenciden dışarı çıkmaya çalışmasını, çemberi oluşturan öğrencilerden ise onu dışarı çıkarmamaya çalışmasını istedi. Ortadaki öğrenci yoğun çabalar sonucu çemberin dışına çıkmayı başardı. Bu kez HIDIR, o öğrencinin çembere dahil olmasını ve başka bir öğrencinin çemberin ortasına geçmesini istedi. Aynı deneyim tekrarlandıktan sonra, çemberin ortasında bulunan iki öğrenciye nasıl hissettikleri soruldu. Öğrenciler, kendilerini yalnız ve kaygılı hissettiklerini ifade etti. HIDIR, aynı öğrencilere çemberin dışında bulunduklarında nasıl hissettiklerini sorduğunda ise kendilerini güçlü hissettiklerini söylediler. Çemberi oluşturan diğer öğrencilere de duygularını soran HIDIR, bu psikodrama uygulamasıyla hem sahnedeki gönüllü öğrencileri hem de izleyicileri derin düşünmeye sevk etti.
Etkinlik sonunda Çocuk Gelişimi Bölümü Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Nurten ELKİN tarafından çocuk ihmal ve istismarının halk sağlığı açısından önemine değinerek, çocuk ihmal ve istismarının önüne geçmek için farkındalık içeren bilgiler vermiştir. Çocuk Gelişimi Bölümü Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Nurten ELKİN tarafından Sosyal Çalışmacı Hıdır YILDIZ’ a plaketini takdim ederek etkinlik sonlandırılmıştır.