Sağlık Bilimleri Fakültesi - sbf@gelisim.edu.tr

Çocuk Gelişimi (İngilizce)








 Sosyal-Duygusal Gelişim: Bebekler ve Erken Çocukluk Dönemi Çocukları ile Tutarlı Olmanın Önemi


İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi (İngilizce) Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. William Moiser, bebeklik döneminde sosyal duygusal gelişimin önemine vurgu yaptığı makalesinde çocuk gelişimi uzmanlarına önerilerde bulundu.


Yayınlanmış araştırmalar genellikle aileler, okullarla çalışanlar ve çocuk gelişimi uzmanları tarafından fark edilmez. Bu makalede, bebek ve yürümeye başlayan çocukların gelişimi hakkında iyi anlaşılmayan bazı önemli araştırma temelli bilgiler tartışacaktır. Optimal sosyal gelişimi desteklemek için çocuk gelişimi uzmanlarının bebeklere ve küçük çocuklara nasıl tepki vermesi gerektiğine dair pratik stratejiler paylaşılacaktır (Davis & Degotardi, 2015).

Bazı çocuk gelişimi uzmanlarının eğitimlerinden hatırlayabilecekleri gibi, teknoloji, nörobiyoloji, nöropsikoloji, bilişsel psikoloji ve sosyal psikolojinin ortaklığı, bebek beyninin doğumdan itibaren sosyal ipuçlarını işlediğine ve bunlara yanıt verdiğine dair kanıtlar sağlamıştır. Ayrıca sözel öncesi çocukların bile başkalarıyla bağ kuran ilişkiler geliştirmek için sosyal nüansları aktif olarak algıladığı ve bunlara yanıt verdiği doğrulanmıştır (Williams, Ontai ve Mastergeorge, 2010). Piaget, Skinner ve Freud'un araştırmaları gibi çocuk gelişimi uzmanlarını motive eden teoriler, çocuk gelişimini anlamak için güçlü bir temel sağlamış ve çocukların sıralı adımlarla geliştiğini bize göstermişlerdir. Ancak araştırmalar burada bitmiyor. Doğumdan hemen sonra başlayan sosyal gelişimin kritik aşamaları, bebeğin yaşamının ilk yılında bile meydana gelmektedir (Yrttiaho, Forssman, Kaatiala ve Leppanen, 2014).

Göz izleme sistemleri ile birlikte elektroensefalografi (EEG), pozitron emisyon tomografisi (PET) ve yakın kızılötesi spektroskopi (NRIS) gibi nörogörüntüleme araçları, bebek beyin aktivitesini kaydetmiş ve analiz etmiştir. Çocuk gelişimi uzmanının özellikle ilgilendiği şey, bebek beyninde sosyal gelişimin nasıl gerçekleştiği hakkındaki bilgidir. Teknolojideki gelişmeler ve küçük çocukların gözlemsel araştırmaları, bebeklerin ve küçük çocukların, çoğu insanın düşündüğünden çok daha fazla sosyal nüansı fark ettiklerini, algıladıklarını ve anladıklarını göstermektedir. Bu bulgular, yetişkin bakıcılar tarafından olumlu ve özenli etkileşimler rutin olarak uygulanmadığında bebek ve yürümeye başlayan çocuk beynine verilebilecek zararın kanıtını sağlar (Warsha ve Mayuri, 2015).

Çocuk Gelişimi Uzmanları, bebekler ve erken çocukluk dönemindeki çocuklarla olan tüm etkileşimlerine güçlü bir araştırma anlayışını dahil etmelidir. Bebeklerin sosyal gelişimini desteklemek için mümkün olan en iyi fırsatları sağlamak için Çocuk Gelişimi Uzmanlarının bebeklik ve erken çocukluk dönemi çocuk gelişimi ile ilgili araştırma farkındalığını sürdürmesi hayati önem taşımaktadır. (Johnson, Grossmann ve Farroni, 2008).

Tutarlı yetişkin-çocuk etkileşimi ihtiyacı

Bebeğin ihtiyaçlarıyla ilgilenen en az bir önemli bakıcıya sahip olmanın çocuğun yararına olduğu uzun zaman önce anlaşılmıştır. Bununla birlikte, bir bebeğin birden fazla sağlıklı yetişkin-çocuk bağına sahip olabileceğini unutmamak önemlidir. Yaşamın ilk yılında bebeğin duygusal bir bağlılık geliştirdiği her yetişkinle bebeğin tutarlı bir şekilde iletişim kurmasını sağlamak son derece önemlidir (Grossman, 2015).

Çocuk Gelişimi Uzmanları İçin Çıkarımlar

Aile üyeleri ve bebekler arasında sağlıklı ilk bağları desteklemek için:
• Bebek ile her önemli aile üyesi arasında her gün en az bir kez sağlıklı yetişkin-çocuk etkileşimlerinin gerçekleşmesini sağlamanın önemini vurgulayın.
• Bebek ve tüm kardeşleri arasındaki günlük etkileşimleri teşvik edin (Shin, 2010).


KAYNAKÇA

Davis, B., & S. Degotardi. 2015. “Educators’ Understandings of, and Support for, Infant Peer Relationships in Early Childhood Settings.” Journal of Early Childhood Research 13 (1): 64-78.
Grossmann, T. 2015. “The Development of Social Brain Functions in Infancy.” Psychological Bulletin 141 (6): 1266-1287.
Johnson, M.H., T. Grossmann, & T. Farroni. 2008. “The Social Cognitive Neuroscience of Infancy: illuminating the Early Development of Social Brain Functions.” Advances in Child Development and Behavior 36: 331-372.
Shin, M. 2010. “Peeking at the Relationship World of Infant Friends and Caregivers.” Journal of Early Childhood Research 8 (3): 24-302.
Warsha, N., & K. Mayuri. 2015. “Child to Child Interaction: An Observational Study.” International Journal of Science and Research 4 (2): 1056-1061.
Williams, S.T., L.L. Ontai, & A.M. Mastergeorge. 2010. “The Development of Peer Interaction in Infancy: Exploring the Dyadic Processes.” Social Development 19 (2):348-368.
Yrttiaho, S., L. Forssman, J. Kaatiala, & J.M. Leppanen. 2014. “Developmental Precursors of Social Brain Networks: The Emergence of Attentional and Cortical Sensitivity to Facial Expressions in 5 to 7 Months Old Infants.” PLOS ONE 9 (6): e100811.