Sağlık Bilimleri Fakültesi - sbf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 Sağlık Bilimleri Fakültesi - sbf@gelisim.edu.tr

Sağlık Yönetimi








 Hastanelerde Otelcilik Hizmetleri


Hastanelerde otelcilik hizmetleri, hasta/hasta yakını ve çalışan memnuniyetine odaklanan, hijyenik, konforlu, ergonomik ve estetik bir ortamda, istek ve ihtiyaçların karşılanacağı mekan düzenlemelerinin gerçekleştirildiği hizmetler bütünüdür. Sağlık otelciliği hizmetlerinin yeterli ve uygun düzeyde karşılanmasının, sağlık hizmeti sunumundaki yeri, tedavi hizmetleri kadar önemlidir.


Sağlık kurum ve kuruluşlarındaki otelcilik hizmeti sunumunda karşımıza 4 temel çalışma alanı çıkmakta. Bunlar:
  1. Hasta Memnuniyetine Yönelik Çalışmalar
  2. Personel Memnuniyetine Yönelik Çalışmalar
  3. Engelli ve Yaşlı Hastalara Yönelik Çalışmalar
  4. Hasta Bilgilendirmeye Yönelik Çalışmalar
Sıraladığımız temel çalışma alanlarıyla ilgili örnek vermek gerekirse danışma, hasta kabul ve kayıt, güvenlik hizmetleri, temizlik hizmetleri, atık yönetimi, iç ve dış mekan düzenlemeleri, yemekhane ve çamaşırhane hizmetleri, din hizmetleri vb. birimlerden söz edilebilir. Hastanelerdeki otelcilik hizmetleriyle ilgili yapılması gerekenler özetle şöyle verilebilir:

Sağlık tesisi çalışanları hasta ve hasta yakınlarına karşı güler yüzlü olmalı ve doğru bir iletişim kurmalıdır. Hastaya ait veri girişlerinin hızlı, eksiksiz ve usulüne uygun şekilde yapılması ilk adımlardan biridir.  Ayrıca hasta ve hasta yakınlarının can ve mal güvenliğinin sağlanması önem arz etmektedir. Sağlık tesislerinde enfeksiyonları önlemek ve sağlıklı bir ortam oluşturmak dikkat ve titizlik gerektiren konulardandır ve uyulması gereken kurallar bulunmaktadır. Ameliyathaneler, yoğun bakımlar, diyaliz ünitesi vb. özel alanlar, bu alanlarda yer alan banyo, koridor vb. yüksek riskli alanlar, hasta odaları, poliklinikler, acil servis, eczane gibi orta riskli alanlar ve idari bölümler, arşiv, kafeterya, asansör, yemekhane gibi düşük riskli alanlar da sağlık tesisi yönetimi tarafından belirlenen kurallar dahilinde kontrol ve temizliğini gerçekleştirilmelidir. Sağlık tesislerinde kullanılan, yıkanabilir tüm malzemeler uygun şartlarda toplanarak, taşınarak, ve temizlenerek birimlere geri dağıtılıp hasta ve sağlık tesisi çalışanlarının hijyenik bir ortamda bulunması sağlanmalıdır. Çamaşırhane alanları belirli periyotlarla ilaçlanmalıdır. Ayrıca yıkama ve kurutma makinelerinin bakım ve temizliğin yapılması gereklidir.

Sağlık tesisinin dışında peyzaj çalışmaları yapılmalı, tüm alanların temizlik ve düzeni sağlanmalıdır. Yeterli düzeyde oturma ve dinlenme alanlarının oluşturulması ve yeterli aydınlatmanın sağlanması gereklidir. Güvenliğe tehdit oluşturacak unsurlar ortadan kaldırılmalıdır. Engelliler için otopark alanları uygun şekilde düzenlenmelidir. Acil servis önündeki otoparklarda,  bahçelerdeki hizmetin aksamaması için araç trafiği düzenlenmelidir. Sağlık tesislerinde hizmet sunumu sonucu ortaya çıkan atıkların çevreye ve insan sağlığına zararı olmayacak şekilde yönetilmesi, atıkların niteliklerine göre ve çevre mevzuatına uygun olarak kaynağında doğru ayrılması, toplanması, ünite içinden taşınması, geçici olarak depolanması ve bertaraf edilmesi gereklidir.

Yataklı sağlık tesisleri tarafından verilmekte olan yemek hizmetleri günümüz ihtiyaç ve beklentilerini karşılamalı, yiyeceklerin temizliği, saklanması, hazırlanması, pişirilmesi ve dağıtımından; yemek sonrası atıkların toplanıp ayrıştırılmasına kadar olan süreç güvenli bir şekilde sağlanmalıdır. Sağlık tesislerinde otelcilik hizmetleriyle ilgili tüm hizmetler düzenli ve kontrollü bir şekilde olmalı, denetimler yapılmalıdır.   

Sağlık kurumlarında hizmet alan bireylerin ve sağlık kurumunda çalışanların ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla kaliteli, sağlıklı ve uygun ortamda hazırlanmış ürünler, hijyen ve temizlik kurallarına uygun olarak sunulmalıdır. Bunların yanı sıra sağlık kurumlarında terzilik ve berber/kuaförlük hizmetleri de sunulabilmektedir.

Vefat etmiş kişilerin muhafaza edilmesi, cenazenin yakınlarına teslim edilmesi, gerekli işlemlerin yürütülmesi ve defin işlemine hazır hale getirilmesi din hizmetleri sunumu tarafından düzenlenmelidir. Sağlık tesisi yönetimince refakatçi kuralları belirlenerek, tesisin elverdiği ölçüde refakatçilerin kalması için uygun koşullar sağlanmalıdır.
Arşivlik malzeme niteliği taşıyan tüm materyalin mevzuatına uygun, muhafazası, dokümana lüzumu halinde kolay ve hızlı erişilebilmesi, gerektiğinde ayıklama ve imhası için ilgili çalışmaların yapılması, sistematik bir çalışma ile tüm güvenli saklama faaliyetleri ise arşiv hizmetleri tarafından sunulmalıdır.
 
İlker Mete Uysal
Sağlık Yönetimi Bölümü